Schooltuin

26 mrt
Groep Saffier is gestart met de schooltuintjes. Elke dinsdagochtend werken wij aan de tuintjes bij tuinvereniging De Distelvlinder. Vanaf nu hebben de kinderen ruim een half jaar lang een eigen tuintje.

We begonnen met het aanstampen van de paadjes rond de tuintjes en het plaatsen van ons zelfgemaakte naambord. Daarna plantten we een biologisch viooltje, een lente-ui en zaaiden we tuinkers . Zo stond er meteen iets in onze tuintjes.

Viooltje planten
Een plantje goed planten viel nog niet mee de eerste keer. Heel vaak staat een deel van de kluit nog boven de grond, zeker na het water geven. Die plantjes drogen dan snel uit en redden het helaas niet. Het viooltje moet niet te ondiep, maar ook niet te diep. Het plantje moet nat genoeg zijn en het plantgat ook. En dan ook nog de grond rond het kluitje stevig, maar ook weer niet te hard aandrukken. Moet dat met je handen? Ja liefst wel!

Tuinkers
Tuinkers, ook sterrekers genoemd, eet je als jong plantje op. Dus dan hoef je de zaadjes niet ver uit elkaar te zaaien. Het duurt ongeveer 2 weken en dan kan de tuinkers al worden gegeten. Wij hebben de zaadjes in een figuur gezaaid. Over twee weken kunnen we de tuinkers proeven.